DOSSIER – Systèmes de routes électriques pour la décarbonation du transport routier

Le système de routes électrique (ERS), permettant d’alimenter en direct les véhicules en mouvement, présente de nombreux avantages. Trois technologies sont actuellement à l’étude, conduction aérienne (caténaires), au sol et induction. L’article présente les principales limites des solutions classiques de décarbonation, les avantages et les différentes technologies de l’ERS.

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DOSSIER – Décarboner la route dès aujourd’hui

Pour décarboner le transport routier, responsable d’un tiers des émissions de gaz à effet de serre, VINCI Autoroutes a engagé un important programme d’électrification des infrastructures autoroutières. Pour les poids lourds, il porte sur l’installation de bornes de recharge rapide en mode stationnaire. Des expérimentations sont également en cours pour tester l’utilisation de rail conductif ou de l’induction pour l’alimentation en mouvement.

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DOSSIER – Les nouvelles frontières de la recharge des véhicules électriques : innovations et tendances

Avec le développement des véhicules électriques à batterie, comment concilier les besoins en recharge avec les contraintes du réseau électrique ? Les innovations technologiques ouvrent de nouvelles solutions pour améliorer la rapidité, l’accessibilité et la durabilité des infrastructures de recharge.

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DOSSIER – Le camion électrique au cœur de la stratégie de décarbonation du fret routier

La décarbonation du transport routier de marchandises devient impérative. Différentes options sont à analyser : biocarburants, hydrogène, batteries électriques. Cet article montre que l’électrique à batterie est actuellement le meilleur compromis possible. Les conséquences de cette inévitable évolution sont également évoquées, qu’il s’agisse des infrastructures nécessaires ou de la politique industrielle à soutenir.

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DOSSIER – Scania : un acteur majeur du transport décarboné

Scania joue un rôle pionnier dans le domaine des véhicules commerciaux durables. Bien que des défis persistent, notamment en termes de coûts, d’infrastructures et de technologies, l’entreprise s’engage résolument vers la décarbonation du transport, avec des solutions adaptées à différents types de besoins. En 2030, Scania qui offre déjà la gamme la plus complète d’énergies alternatives et notamment de camions électriques à batteries permettant ainsi à l’industrie du transport de réduire significativement son impact environnemental, ambitionne de réaliser la moitié de ses ventes via ce type de motorisation.

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CAHIER AZUR – CONFÉRENCE MATPOST 2023

La septième édition de la conférence MatPost, organisée tous les quatre ans par la SEE, s’est tenue à Lyon du 22 au 24 novembre 2023. Le présent dossier revient sur les temps forts de l’événement illustrés par une sélection de 3 articles.

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CAHIER AZUR – Introduction : Retour sur la septième conférence sur les matériels de postes

La septième édition de la conférence MatPost, organisée tous les quatre ans par la SEE, s’est tenue à Lyon du 22 au 24 novembre 2023. Le présent dossier revient sur les temps forts de l’événement illustrés par une sélection de 3 articles.

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CAHIER AZUR – Performance investigation of SF6 free Gas Insulated DC Systems

To reduce the CO2 emission of electricity generation and transmission, SF6 gas needs to be replaced by more environmentally friendly gas. A solution to replace SF6 in high voltage equipment is the mixture of Fluoronitrile CF3CN with CO2 and O2. In this paper, a choice of insulating gas based on theoretical analysis is mentioned including intrinsic gas properties and also CO2 footprint analysis. Experiments were then realized to verify the thermal and dielectric characteristics of gas mixture in the equipment. Finally, investigation tests were conducted with the actual SF6 design of GIS but filled with the mixture and showed very good performance. The results confirm the feasibility of using CF3CN-CO2-O2 mixture as insulating gas in HVDC GIS.

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CAHIER AZUR – COLIBRI (COlmatage LIaison BRIde – interflange sealing): Sealing of the SF6 GIS in order to reduce or stop leaks, plan heavy maintenance and increase 62 P. the lifetime of the assets

Sulphur hexafluoride (SF6) is one of the six types of greenhouse gas covered by the Kyoto Protocol. Its global warming potential (GWP) is 23,500 times greater than carbon dioxide, making it potentially the most potent greenhouse gas on earth. It also has a lifetime in the atmosphere of up to 3,200 years, compared with around 100 years for carbon dioxide. However, SF6 gas is an excellent dielectric insulator that has been used since 1965 for electrical insulation because of its very high electrical rigidity. Worldwide, 80% of the SF6 produced is used in high-voltage AIS circuit breakers and GIS. High-voltage electrical equipment is not sealed and leaks by design. A normative leakage rate has been defined for GIS (1% until 2003, then 0.5% until 2022). By 2022, the leakage rate has been reduced to 0.1%/year for equipment using SF6 and 0.5%/year for equipment using alternative gases. For AIS circuit breakers, the leakage rate of 0.5%/year was incorporated in 2010. By the end of 2022, RTE’s installed base represented a mass of around 580 tons of SF6, with average annual emissions of 5.2 tons over [2017-2021], falling steadily over the period, and 3.82 tons in 2022, year of COLIBRI’s industrialization. Beyond environmental aspects, appearance of leaks necessarily entails maintenance operations ranging from refilling to maintain electrical insulation, to switching off equipment in order to change seals. These operations are costly (labor/supplies) and also require electrical interlocking, which increases the complexity of maintenance planning. To limit SF6 emissions and fight against global warming, while at the same time limiting the impact on operating and maintenance resources, RTE has developed a process for sealing GIS by injecting a fluid into the flange connections between the compartments during operation: the COLIBRI process.

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CAHIER AZUR – Update on the development of 420 kV GIS Substations switchgear using environment friendly C FN/O /CO gas mixture

245 kV and 420 kV substations represent more than 65% of the installed SF6 gas [1] on the grid in Europe. A large plan in Europe and in the United Kingdom consists in refurbishing existing substations and installing a large number of new assets to support the integration of renewable energy. A successful elimination of SF6 can only be done by applying SF6 alternatives at these voltage levels. Following the successful completion of the LIFEGRID project aiming at the development of a 420 kV 63 kA Circuit breaker, the demonstrated ratings of the circuit-breaker and corresponding performance will be described. An outlook on the bay and circuit-breaker architecture will be introduced to underline the benefit and robustness of the design. An update on the type tests and performance available with the bay elements will also be exposed. Disconnector bus transfer and bus charging current switching characteristics will be detailed with a comparison between the existing SF6 and the g3 (CF4-based gas mixture) versions. Then, the available performances of the fast-earthing switch for induced current switching beyond IEC standard requirements will be detailed. Finally, an outlook of the progress of the first installation of the complete 420 kV GIS substation installation will be shown. The 420 kV GIS g3 Bay and Circuit-Breaker developments are now completed and type-tested. This opens the way to an eco-friendly, complete, economical, viable and immediate SF6 abandon.

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